جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۹۷۲
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: این استان با 850 هکتار مساحت جنگلهای مانگرو بعد از استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان سومین استان کشور در این بخش است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا ،جنگل های دریایی حرا که نام علمی آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابو علی سینا نسبت داده می شود، درختانی در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند این درختان آب شورزی که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند و در اصل درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است.

سهیل مهاجری روز شنبه به مناسبت 26 جولای روز جهانی حفاظت از اکوسیستم های مانگرو در جمع خبرنگاران افزود: عرصه گسترش گونه های مانگرو در سواحل کم عمق استان در شهرستانهای بوشهر، دیلم، گناوه، دیر و عسلویه به خوبی قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: منطقه نایبند عسلویه بیشترین جنگل های مانگرو طبیعی و شهرستان دیر بیشترین جنگل های مانگرو غیر طبیعی یا دست کاشت استان بوشهر را به خود اختصاص می دهند.

مهاجری گفت: در سالهای گذشته فعالیت وتجربه خوبی در خصوص حفاظت، احیاء و توسعه این اکوسیستم به وسیله منابع طبیعی انجام شده است که حراکاری در خورهای مصنوعی اطراف شهرستان بوشهر نمونه موفقی از این کار مهم به شمار می رود.

وی اظهار کرد: طرح کاشت نهال حرا در سواحل 'مله گنزه ' شهرستان دیر در راستای تقویت اکوسیستم های مانگرو با همکاری دوستداران محیط زیست از تجربه های خوبی بود که در سالهای گذشته به جای مانده است.

مهاجری تولید نهالستان جذر و مدی و غنی سازی جنگل در دیر و نایبند عسلویه و توسعه موفق حرا کاری در اطراف شهر بوشهر که در قالب طرح مطالعاتی و در خورهای مصنوعی در سال 79 با موفقیت انجام شد و در سالهای بعد در شهرستان های دیر، گناوه و دیلم توسعه یافت را از جمله فعالیت های موفق اداره کل منابع طبیعی استان در این زمینه معرفی کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: مانگروهای ساحلی از جمله اکوسیستم‌ های زمین هستند که بیش از همه مورد تهدید قرار گرفته اند و آمار جدید بیانگر آن است که درصد بالایی از جنگل ‌های مانگرو جهان از بین رفته ‌اند.

وی با ابراز نگرانی از تهدید اکوسیستم های مانگرو و درختان طبیعی حرا در منطقه عسلویه گفت: با توجه به خدمات و مزایای جنگلهای مانگرو، از بین رفتن این اکوسیستم ها و جنگل‌ها آثار مخربی را به دنبال دارد.

مهاجری حفظ و توسعه اکوسیستم های مانگرو را برای تقویت معیشت جوامع محلی مهم معرفی کرد و تاکید کرد: منطقه ویژه پارس جنوبی باید در کنار توسعه طرح های ملی برای تقویت این اکوسیستم طبیعی منطقه نیز گام بردارد.

وی ادامه داد: توسعه استان بوشهر تنها گاز محور نیست و همه مدیران باید به دریا، سواحل و اکوسیستم های موجود به عنوان زیبایی های خدادادی و روزی دهنده مردم ساحل نشین توجه بیشتری داشته باشند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر